2021 Chris Mulumba

Chris Mulumba CFL Hamilton Tigercats

HELSINKI Roostersin kasvatista Chris Mulumbasta tulee varhain lauantaiaamuna Suomen aikaa toinen suomalaispelaaja, joka on mukana CFL-liigan runkosarjaottelussa.

Mulumba, 29, nostettiin Hamilton Tiger-Catsin kokoonpanoon, kun joukkue on kohtaamassa vancouverilaisen BC Lionsin. Tiger-Cats varasi Mulumban viime keväänä kansainvälisten pelaajien varaustilaisuuden toisella kierroksella numerolla 11. Hän on ollut urallaan mukana myös NFL-liigan International Players -ohjelmassa.

Chris Mulumbasta tuli toinen suomalaispelaaja, joka sai peliaikaa Kanadan ammattilaisliiga CFL:n runkosarjapelissä. Lauantaina Mulumban Hamilton Tiger-Cats otti voiton British Columbian BC Lionsista lukemin 26-18 ja varmisti paikan CFL:n pudotuspeleissä.

Hamilton Tiger-Catsin harjoitusvahvuudessa koko syksyn pelipaikastaan taistellut Chris Mulumba sai ensimmäisen mahdollisuutensa osoittaa taitojaan lauantaina Hamiltonissa Ticatseille tärkeässä kotipelissä. Rajusti kilpaillulla puolustuksen linjan pelipaikalla pelaava Mulumba sai ensimmäiset minuuttinsa ammattilaissarjan pelaajana Hamiltonin erikoisjoukkueissa.  Ottelun ensimmäisellä neljänneksellä suomalaispelaaja #92 oli mm. torjumassa BC Lionsin kenttäpotkumaalia, jolla vierailijat siirtyivät ottelussa johtoasemaan.

Global-kiintiöpaikalla pelaavalla Mulumballa tulee olemaan suuri työ saavuttaa peliaikaa joukkueensa puolustuksen normaalissa kokoonpanossa.  Lauantain ottelussa miehen tilille ei kirjattu tilastomerkintöjä. Mulumba taistelee global-kiintiön peliajasta mm. brittiläisen David Izinyon kanssa, joka sai oman ensi yrityksensä viikkoa aikaisemmin pelissä Ottawa Redblacksiä vastaan. Izinyonilla on vaahteraliigakokemusta Hämeenlinna Huskien miehistössä.

Suomen Chris Mulumba on mukana Hamilton Tiger-Catsin kokoonpanossa Kanadan Hamiltonissa pelattavassa Grey Cupissa 2021. Mulumbasta tulee ensimmäinen suomalainen, joka pelaa CFL-sarjan loppuottelussa.

Chris Mulumban Tiger-Cats kohtaa loppuottelussa Winnipeg Blue Bombersin. Ottelu pelataan Tiger-Catsin kotikentällä Hamiltonissa ja peli potkaistaan käyntiin maanantain aamuyöllä klo 01.00.

Grey Cup on Kanadan suurin vuotuinen televisioitu urheilutapahtuma. Kanadalaisen jalkapallon mestaruudesta on pelattu vuodesta 1909 lähtien ja maanantaiaamun Grey Cup on järjestyksessään jo 108. CFL:ssä pelataan amerikkalaisen jalkapallon kanadalaista versiota.