Ammattilaiset

Laitahyökkääjä Kimi Linnainmaa ammattilaiseksi Toronto Argonautsiin 2019

Kimi Linnainmaasta tuli ensimmäinen suomalainen CFL-pelaaja. Linnainmaa teki sopimuksen Kanadan ammattilaissarjaan Toronto Argonautsin kanssa toukokussa 2019. Linnainmaa esiintyi edukseen CFL:n combine tilaisuudessa Torontossa maaliskuussa. Edellinen suomalainen CFL:ssä oli Michael Quarshie, joka teki myös sopimuksen Argonautsien kanssa kesäksi 2008, muttei edustanut seuraa yhdessäkään ottelussa.

Indianapolis Coltsin keskushyökkääjä Tyler Varga teki suomalaista jenkkifutishistoriaa NFL:n avauskierroksella 2015. Vargasta tuli ensimmäinen suomalainen, joka on pelannut NFL:n runkosarjaottelussa. Yalessa yliopistojenkkifutista pelannut Varga kantoi hyökkäyksessä palloa kerran ja palautti kahta aloituspotkua yhteensä 26 jaardin verran, kun Colts hävisi vieraskentällä Billsille 14-27. Ruotsissa syntynyt Varga varttui Kanadassa, mutta hänen äitinsä on suomalainen ja hänellä on Suomen passi.

World League muuttui NFL Europe -liigaksi ja siellä oli lähes vuosittain suomalaisia pelaajia ammattilaisina. NFL ilmoitti kesäkuun lopussa 2007 lakkauttavansa 15 kautta toimineen NFL Europa -ammattilaisliigan. Syyksi ilmoitettiin taloudelliset tappiot sekä muutos liigan kansainvälisessä strategiassa.

NFL:ään seuraavaksi allekirjoittivat kansainvälisen kehitysjoukkueen kautta sopimukset 2007 Michael Quarshie ja Klaus Alinen. Quarshie sai jatkosopimuksen Raidersin kanssa, mutta loukkaantuminen juuri ennen kautta esti pelaamisen.

Matti Lindholm oli ensimmäinen suomalainen, joka kolkutteli vuonna 1987 NFL:n portteja. Minnesota Vikingsin lopulliseen kokoonpanoon Lindholmia ei valittu, mutta vuonna 1991 hän yhdessä linjamies Juha Salon kanssa allekirjoitti ensimmäiset ammatilaissopimukset World Leaguen Sacramento Surgeen.