Jaakko Paananen NFL Academyyn

19.8.2020

Jaakko Paananen
Jaakko Paananen ottelussa Roostersia vastaan 2020.

Kuopion Klassikan urheilulukiossa opiskellut ja urheillut laitahyökkääjä siirtyy jatkamaan opintojaan Lontooseen.

Kuopion Steelersin 18-vuotias Jaakko Paananen on saanut kutsun Lontoossa sijaitsevaan NFL Academyyn, jossa yhdistyvät ammattimainen amerikkalaisen jalkapallon harjoittelu sekä opiskelu. Koulun tavoitteena on tarjota nuorille paitsi erinomainen opiskeluympäristö ja tutkintokoulutus myös mahdollisuus harjoitella ammattimaisesti tähtäimenä Yhdysvaltain suuret yliopistot (NCAA).

Jaakko itse kertoo mahdollisuuden opiskeluun avautuneen yllättäen: ”En oikeastaan itse edes miettinyt koko koulua, mutta NFL Academyn laitahyökkääjävalmentaja otti minuun yhteyttä ja tarjosi paikka akatemiasta. ”. Tätä voidaankin pitää melkoisena saavutuksena, sillä kouluun hakee vuosittain noin 2000 opiskelijaa, joista vain 80 saa paikan.

”Lähden suorittamaan Englannin vastinetta lukiosta. Näillä näkymin aion opiskella ainakin englannin kieltä ja kirjallisuutta, urheilutiedettä ja psykologiaa”, Paananen sanoo ja myöntää, että tavoitteiden listalla ovat myös unelmat amerikkalaisen jalkapallon osalta.

”Oma unelmani jenkkifudiksen osalta on päästä NFL Akatemian jälkeen Jenkkeihin yliopistoon ja sitä kautta ammattilaiseksi. Olen todella innoissani tästä mahdollisuudesta, mutta samalla tuntuu haikealta jättää ystävät, perhe ja Steelers.”, hän sanoo.

teksti Roope Korhonen

Paanasen haastattelu