SAJL uudistaa lippupallon sarja- ja maajoukkuetoimintaa

24.11.2020

SAJL uudistaa lippupallotoimintojaan
Lippupallo valittu Birminghamin World Gamesin lajivalikoimaan
Lippupallo tavoittelee paikkaa Los Angelesin 2028 olympialaisten lajina

Lippupallon maajoukkue- ja sarjatoimintaa uusitaan kaudelle 2021. Tavoitteeksi on asetettu lasten- ja nuorten toiminnan vahva kasvu. Tulevalla kaudella keskitytään U6, U8 ja U10 ikäluokkiin

SAJL:n joulukuun liittokokouksessa on hyväksyttävänä esitys lippupallon sarjatoiminnasta luopumisesta kauden 2021 osalta.  Toimintaa lähdetään kasvattamaan keskittymällä turnaustoimintojen kehittämiseen kesäkaudella. Esityksen mukaan talvikaudelle ajoitetuista sisäturnauksista luovutaan. SM-hallisarjan kaksi viimeistä turnausta on jouduttu perumaan joukkueiden vähyyden vuoksi.

Lippupallosta matalan kynnyksen harrastus

Uusien joukkueiden ja pelaajien liittymistä turnaustoimintaan halutaan madaltaa eri tavoin.  Esityksen mukaan tulevan kesän turnauksilla ei ole SM-statusta. Pelaajien siirtymistä turnauskohtaisesti joukkueesta toiseen halutaan myös helpottaa, jos oma seura ei saa joukkuetta jalkeille kaikkiin turnauksiin. Näin tarjotaan lippupalloa pelaaville mahdollisuus harrastaa lajia mahdollisimman paljon jo alkuvaiheessa. Tavoitteena on saada toimintaan mukaan paljon uusia harrastajia, joilla ei ole taustaa amerikkalaisen jalkapallon piiristä. Lippupallolisenssin hinnaksi on alustavasti päätetty 15 euroa kaudelle 2021.

SM-tasoisen turnauksen järjestäminen on suunnitteilla kaudella 2022 ja harkinnassa on lajin liittäminen valtakunnallisten SM-viikkojen lajikirjoon. Tämä voidaan toteuttaa, jos turnaukseen löytyy riittävä määrä sitoutuneita joukkueita eri ikäluokista.

SAJL haluaa olla mukana Flag Footballin kansainvälisessä kasvussa

Lippupallo on lajina valittu mukaan Yhdysvalloissa Alabaman Birminghamissa vuonna 2022 järjestettäviin World Gamesiin.  Todennäköisesti Suomi ei ole mukana turnauksessa, koska kansallinen kilpailutoiminta ja sitä myöten maajoukkue eivät ole vielä riittävällä kilpailullisella tasolla. IFAF julkaisi menneellä viikolla lippupallon MM-kisojen 2021 pitopaikaksi Espanjan.  MM-kisojen seitsemän parasta maata + USA tulevat olemaan mukana Birminghamissa.

SAJL:n tavoitteena on kehittää lippupalo- ja maajoukkuetoimintaa uudelle tasolle.  Flag Footballilla on erinomaiset mahdollisuudet yltää vuoden 2028 Los Angelesin olympialajiksi, ja tuohon mennessä Suomen toiminta halutaan rakentaa olympiakelpoiseksi.

Viime vuosien aikana Suomella on ollut jalkeilla lippupallon naisten maajoukkue, mutta miesten ja juniorien osalta toimintaa ei ole ollut.  Resurssit ovat olleet rajalliset ja harrastajamäärät pieniä. Nyt asiaan halutaan muutos

MM-kisat 2024 Suomessa?

IFAF:n alkuperäisen kilpailuohjelman mukaan lippupallon MM-kisat on määrä pelata Suomessa. Koronapandemia on muuttanut IFAF:n kansainvälisten kilpailujen rytmitystä, joten kaikkien tapahtumien uudelleenkalenterointia tehdään koko ajan. Ensimmäinen lippupalloa koskeva päätös oli ensi kesän MM-kisojen vahvistaminen Espanjalle.

Maajoukkueiden valmennus ja johtotehtävät avoimeen hakuun

SAJL:n tavoitteena on kasvattaa lippupallotoiminnassa mukana olevien henkilöiden määrää.  Uusia toimintoja käynnistettäessä maajoukkue- ja sarjatoimintojen tehtäviä hoitavat samat ihmiset, mutta odotuksissa on toiminnan kasvattaminen hallitusti.

Alkuvaiheessa maajoukkueen vastuutehtäviin valittavilla henkilöillä tulee olemaan tärkeä rooli uusien seurajoukkueiden käynnistämisessä ja lasten ja nuorten kesäleirien suunnittelussa, koordinoinnissa ja ohjauksessa. Toiminta käynnistetään hakemalla maajoukkueille päävalmentaja sekä erikseen joukkueenjohtaja.

Nyt avoimeksi asetetaan seuraavat maajoukkueiden avaintehtävät:

• Päävalmentaja, Miesten Maajoukkue
  • Joukkueenjohtaja/huoltaja Miesten Maajoukkue *
  • Huoltaja/Fysio Miesten Maajoukkue
  • Päävalmentaja, Naisten maajoukkue
  • Joukkueenjohtaja/huoltaja Naisten Maajoukkue *
  • Huoltaja/Fysio Naisten Maajoukkue

Lisäksi haemme nuorten kv-toimintaan:

• Päävalmentaja/Joukkueenjohtaja Tytöt U15 maajoukkue **
  • Huoltaja/Fysio Tytöt U15 Maajoukkue ***
  • Päävalmentaja/Joukkueenjohtaja Pojat U15 maajoukkue **
  • Huoltaja/Fysio Pojat U15 Maajoukkue ***